کد مطلب:28434 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:113

بزرگان صحابه در سپاه امام












بسیاری از بزرگان صحابیان پیامبرصلی الله علیه وآله به همراه امام علی علیه السلام در جنگ جمل شركت جُستند؛ لیكن روایت ها در گزارش تعداد آنان متفاوت است. برخی مصادر، تصریح دارند كه هشتاد نفر بدری و هزار و پانصد صحابی پیامبرصلی الله علیه وآله در سپاه علی علیه السلام بودند. و برخی دیگر از مصادر، بیان می دارند كه تعداد صحابیان شركت كننده در این جنگ، هشتصد نفر از انصار بود و چهارصد نفر از كسانی كه در بیعت رضوان حضور داشتند.

از میان شخصیت های برجسته ای كه در سپاه امام علی علیه السلام شركت جستند، می توان به این افراد اشاره كرد:

ابو ایّوب انصاری، ابو هیثم بن تیّهان، خزیمة بن ثابت، عبد اللَّه بن بدیل، عبد اللَّه بن عبّاس، عثمان بن حنیف، عدیّ بن حاتم، عمّار بن یاسر، عمرو بن حمق، عمر بن ابی سلمه و هاشم بن عتبه.

شخصیت های بزرگ دیگری چون: اویس قرنی، جاریة بن قدامه، حجر بن عدی، زید بن صوحان، سلیمان بن صوحان، صعصعة بن صوحان، مالك اشتر، شریح بن هانی، محمّد بن ابی بكر و محمّد بن حنفیه نیز درمیان سپاه او بودند.

از میان كسانی كه در كنار امام علیه السلام بودند، دو شخصیت، بسیار تأثیرگذار بودند:

نخست، عمّار بن یاسر. با توجّه به خبر دادن پیامبرصلی الله علیه وآله در مورد آینده زندگی عمّار، حضور او در سپاه امام علی علیه السلام ضامن آن بود كه كسانی كه به پیامبرصلی الله علیه وآله ایمان آورده اند، در صف مخالف امام علیه السلام قرار نگیرند و از این رو، گزارش شده است كه زبیر، وقتی شنید عمّار به همراه علی علیه السلام است، در وضعیت خود تردید كرد.

دوم، پسر اُمّ سلمه. حضور او در سپاه امام، دلیلی بود بر تأیید همسر پیامبرصلی الله علیه وآله از جبهه امام علی علیه السلام. این تأیید، گرچه به منزلت و جایگاه حسّاس عایشه در جنگ جمل نمی رسید، ولی تأثیر بسیاری در افكار عمومی داشت.

2074.الأمالی- به نقل از عبد الرحمان ابی لیلی-: در جنگ جمل، به همراه علی علیه السلام، هشتاد نفر از اهل بدر و هزار و پانصد نفر از یاران پیامبرصلی الله علیه وآله حضور داشتند.[1].

2075.تاریخ الإسلام- به نقل از سعید بن جبیر-: در روز جنگ جمل، هشتصد نفر از انصار و چهارصد نفر از كسانی كه در بیعت رضوان حضور داشتند، با علی علیه السلام همراه بودند.[2].

2076.الأخبار الطوال: زبیر، آن گاه كه دانست عمّار به همراه علی علیه السلام است، در موقعیت خود تردید كرد، به خاطر سخن پیامبر خدا كه: «حق با عمّار است» و «تو را [ ای عمّار!] گروه سركش می كشند».[3].

2077.تاریخ الطبری- به نقل از عبد الرحمان بن ابی عمره-: امّ سلمه به پا خاست و گفت: ای امیر مؤمنان! اگر نافرمانی خداوندعز وجل و نپذیرفتن تو نبود، به همراه تو [ برای جنگ، از خانه] بیرون می آمدم. این است فرزندم عمر كه به خدا سوگند، از جان خودم برایم عزیزتر است.او به همراه تو می آید و در تمامی صحنه ها[ ی جنگ] حضور می یابد.

وی آمد و همواره با امام علی علیه السلام بود.[4].









    1. الأمالی، طوسی: 1527/726، شرح الأخبار: 350/401/1، مروج الذهب: 367/2.
    2. تاریخ الإسلام: 484/3، تاریخ خلیفة بن خیّاط:138، العقد الفرید: 314/3.
    3. الأخبار الطوال: 147، الكامل فی التاریخ: 335/2 و ص 337، نهایة الأرب: 68/20.
    4. تاریخ الطبری: 451/4، الكامل فی التاریخ: 323/2، الفتوح: 456/2.